BIOGRAPHY

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鈴木啓二朗 - 現代美術作家 / デザイナー / 文化事業者 / コンサルタント

山口市在住、愛知県名古屋市出身

Keijiro Suzuki - contemporary artist / designer / cultural organizer / consultant

Lives and Works in Yamaguchi City, originally from Nagoya City, Japan

略歴

鈴木啓二朗は、学際的な現代アーティスト、フリーランスのキュレーター、文化オーガナイザー、アートとデザインのプロデューサーです。名古屋で生まれ育ち、米国テキサス州ヒューストンでスタジオアートの教育を受けた後、現在は山口県山口市を拠点に活動しています。
地域や世界の状況を分析し、社会問題や地域社会の問題を考察するプロジェクトを常に試みています。彼の作品は、視覚的なレトリック、異文化の視点、地域社会の復興への関心から発展したものです。ヨーゼフ・ボイスの「社会彫刻」、シチュエーショニスト・インターナショナル」、ジャン・ボードリヤールの「シミュラクラとシミュレーション」等からインスピレーションを受け、インスタレーションやコミュニティ・プロジェクトを制作し、国際的に作品を展示している。
また、「Earthship Biotecture」(米国ニューメキシコ州タオス)、「Adobe Alliance」(米国テキサス州プレシディオ)などの環境に配慮した建築ワークショップにインターンとして参加し、「パーマカルチャー」をコンセプトとしたコミュニティ・パークに貢献することもありました。
また、オルタナティブ・アートスペース「テンポラリー・スペース」の創設者であり、カゲロウ・プロダクションの創設者でもあります。
現在の関心は、文書化されたもの、されていないものを問わず、世界中から受け継がれてきた技術、知識、知恵の復活と、それに対する現代の実践の統合にあります。また、自然現象や星座、時間や空間の概念を超えた流動的な原因と結果の関連性にも興味を抱いています。

2004年、名古屋市立大学人文社会科学部卒業。2010年、ヒューストン大学(米国テキサス州)修士課程修了(彫刻)。ヒューストン写真センター(米国・ヒューストン、2007年)、Saltworks gallery(米国・アトランタ、2009年)、Blaffer gallery(米国・ヒューストン、2010年)、ジャカルタビエンナーレ#14(インドネシア・ジャカルタ、2011年)、UniCredit Bank Sofia(ブルガリア・ソフィア、2012年)、FIAC(フランス・パリ、2015年)など世界各地でプロジェクトや作品の展示を行っている。また、Project Row Houses(アメリカ・ヒューストン、2007)、Diverseworks(アメリカ・ヒューストン、2008)Hilmsen residence project(ドイツ・ザルツヴェーデル、2010)、GlogauAIR(ドイツ・ベルリン、2011)、Cite International des Arts(フランス・パリ、2013)など多数のアーティスト・イン・レジデンスプログラムに参加しています。キュレーション・オーガナイザー、ジェルビアス・ジャソーを介して、フランス人作家ミシェル・ビュトールと共同で本のプロジェクトを手がけたこともある。また、ステーション現代美術館(ヒューストン、アメリカ)のアシスタント・キュレーター、秋吉台国際芸術村(山口県秋吉台)のレジデンス・プログラム・コーディネーター、文化庁と山口大学による「Collective:EAS_Y Vol.01」のプログラム・テクニカル・アシスタントを務めるなど、芸術活動の傍ら、様々な活動を行っている。2010年、オルタナティブスペース「the temporary space」を設立し、国内外のアート団体と共同で展覧会や共同プロジェクトを実施。また、2015年にはアート&デザイン制作プロジェクト「cagerow production」を立ち上げ、技術、素材、知恵、美意識を国際的に繋げることを目指しています。

Biography

Keijiro Suzuki is an interdisciplinary contemporary artist, freelance curator, cultural organizer and art and design producer. He was born and raised in Nagoya, Japan and received studio art education in Houston, Texas, U.S.A, and currently lives and works in Yamaguchi city, Yamaguchi prefecture, Japan.
He has constantly attempted projects that examines social and community issues by analyzing local and global context. His practice develops from his interests in visual rhetoric, intercultural perspectives and community revival. Taking inspirations from “social sculpture” by Joseph Beuys, “Situationist international”, “Simulacra and Simulation” by Jean Baudrillard among others, he has created installations and community projects and shown his works internationally.
He also participated in environmentally friendly building workshops as an intern such as “Earthship Biotecture“ (Taos, New Mexico, U.S.A) and “Adobe Alliance” (Presidio, Texas, U.S.A.) and also contributed for a community park based on a concept of “Permaculture”.
He is an initiator of alternative art space called the temporary space and also founder of cagerow production.
His current interest is about revival of documented and undocumented inherited skills, knowledge and wisdom from all over the world and unification of contemporary practices with it. He is also intrigued by natural phenomenon and constellations and the associating cause and effect in flux transgressing concepts of time and space.​

Keijiro Suzuki received his BA in Humanities and Social Sciences from Nagoya City University, Nagoya, Japan, in 2004. Suzuki completed his MFA in Sculpture from University of Houston, Texas, USA, in 2010. He has exhibited his projects and works internationally such as Houston Center for Photography (Houston, the U.S. 2007), Saltworks gallery (Atlanta, the U.S. 2009), the Blaffer gallery (Houston, the U.S. 2010), Jakarta Biennale #14 (Jakarta, Indonesia, 2011) and UniCredit Bank Sofia (Sofia, Bulgaria, 2012), FIAC (Paris, France, 2015) among others. He has also participated in numerous artist in residence programs including Project Row Houses (Houston, the U.S. 2007), Diverseworks (Houston, the U.S. 2008) Hilmsen residence project (Salzwedel, Germany, 2010), GlogauAIR (Berlin, Germany, 2011) and Cite International des Arts (Paris, France, 2013). He has worked on a book project in collaboration with French writer Michel Butor via curatorial organizer, Gervias Jassaud. Besides his artistic career, he worked as assistant curator for Station Museum of Contemporary Arts (Houston, the U.S.) , also as a residence program coordinator for Akiyoshidai International Art Village (Akiyoshidai, Yamaguchi, Japan) and worked as program technical assistant for “Collective:EAS_Y Vol.01” organized by Agency for Cultural Affairs in Japan and Yamaguchi University, Japan. In 2010, he founded alternative space called “the temporary space” and organized several exhibitions and collaborative projects with other art organizations in Japan and abroad. In 2015 he also launched art and design production project called “cagerow production” and aims to internationally connect skill, materials, wisdom and aesthetics.

ステートメント

歴史上の知られざる事実や未記録の事件を人類学的アプローチと文字資料で調査し、文化的多様性や世界観への視座を探るべく、独自の概念解釈で作品を制作しています。これにより、「事実」「記録」「虚構」の間に立ち現れる意味を提示しました。

人類学的アプローチであるフィールドワークを通じて、拾った物、写真、物語を収集し、それらの象徴的な意味を視覚的、概念的に解釈しています。その結果、これらの意味における独自の関係性が生まれ、それを「視覚的レトリック」と呼び、作品を展開しています。この方法によって、私は、収集した拾得物や物語の中にある定義されたものを解放し、神秘化することによって、ある抽象性や矛盾、真実や神話を表現しているのです。 

また、フィールドトリップで訪れた地域特有の素材や資源を応用、抽象化、概念化し、インスタレーションや映像、プロジェクトとして制作しています。コンセプチュアルな世界観の構築を探求し、コンセプチュアルなパラレルワールドの視覚化を試みている。

Statement

Researching unfamiliar facts and unrecorded incidents in history with anthropological approaches and literal references, I create works to explore perspectives to cultural diversity and worldviews under my conceptual interpretations. With this, I presented meanings emerging among “facts”, “records”, and, “fictions”.

Through my fieldwork as an anthropological approach, I collect found objects, pictures, stories and I visually and conceptually interpret their symbolic meanings. As a result, unique relationships in these meanings emerge, which I call “visual rhetoric”, and I develop my works with it. With this method, I express some abstractions, contradictions, truth and myth by liberating and mystifying these defined things in these collected found objects and stories. 

Also, I apply, abstract, and conceptualize materials and resources unique in areas where I visit during my fieldtrips for my production of installations, videos and projects. I explore development of conceptual worldviews and attempt to visualize the conceptually parallel world.

Education 

2007 - 2010

M.F.A. in Sculpture, University of Houston, Texas, U.S.A.

2000 - 2004

B.A. in Humanities and Social Sciences, Intercultural Studies, Nagoya City University, Japan

Awards 

2018

2010

2007 - 2010

第10回やまぐち新進芸術家大賞

Travel Grant awarded by Gus Kopriva and Department of Fine Arts at University of Houston, Texas, U.S.A.

Cynthia Woods Mitchell Fellowship, CWMC for the Arts at University of Houston, Texas, U.S.A.

Exhibitions 

Solo

2017

“Universe / Abstraction / Visual Rhetoric / Constellation / Life Philosophy”, N3 Art Lab, Hofu, Japan

“Coloring Tradition”, Sleeper Gallery, Edinburgh, Scotland

“Coloring Tradition”, Akiyoshidai International Art Village, Mine, Japan

2014

2011

“Attempts in nameless days…”, Yamaguchi Institute of Contemporary Art, Yamaguchi, Japan

"GlogauAIR Open Studio and Showcase", curated by Tanja Schomaker, GlogauAIR, Berlin, Germany

Group

2018

“Yamaguchi Valley Section 2018 …..the Blowing Winds…..”, Nakahara Chuya Memorial Museum, Yamaguchi, Japan

“The 10th Yamaguchi Emerging Artist Award Exhibition”, Creative Space Aka Renga, Yamaguchi, Japan

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

“Collective:EAS_Y Vol.02”, Agency for Cultural Affairs & Yamaguchi University, N3 ART Lab, Yamaguchi, Japan  

“Editions Gervais Jassaud, Collectif Génération”, Librairie Auguste Blaizot, curated by Gervais Jassaud, Paris, France

“Embodiments of Constellation with Dedication for Spirits without names…”, Cinéphémère-FIAC,

 curated by Daniel Kurjakovic, Paris, France

“a need and a desire”, collaborated with Lauren Moya Ford, Star Gallery Editions, Nagoya, Japan

Cite Internationale des Art Open Studio, Cite Internationale des Art, Paris, France

Bank of the Future, curated by Vyara Mlechevska, Unicredit Bank Sofia, Sofia, Bulgaria

Jakarta Biennale #14, 2011, Jakarta Art Council, Jakarta, Indonesia

CURRICULUM VITAE

活動履歴など

English

日本語

Portfolio

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